Saavutettavuustyökalut

Mieliala Helsinki – 1939-1945 –näyttelyn markkinointi on mukana Vuoden viestintäteko 2021 -kilpailun finaalissa

19.2.2021 13:00

Vuoden museoviestintäteko 2021 -kilpailun finaaliin on valittu kuusi viestintätekoa: Aboa Vetus Ars Novan minuuttiopastukset ja ikkunanäyttely, Arkkitehtuurimuseon Arkkitehtuuria irti maasta! – 1920-luvun Helsinki -opastussarja, HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939‒1945 -näyttelyn markkinointi, Museokeskus Vapriikin korona-ajan someviestintä, Museoviraston korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön sekä Turun museokeskuksen Museoduunari Eikka.

HAM ja Helsingin kaupunginmuseo: Mieliala – Helsinki 1939‒1945 -näyttelyn markkinointi

Tennispalatsiin ja Hakasalmen huvilaan levittäytyvä näyttelykokonaisuus esitteli kuvataiteen ja valokuvien avulla pessimismiä ja optimismia, joihin sodan oloissa oli totuttava. Näyttely oli ensimmäinen kerta, kun erilliset museoyksiköt viestivät yhteisestä näyttelystä, kahdessa eri toimipisteessä ja erilaisilla avoinnaolokausilla. Näyttelyn markkinointiin kuului monia osia: kiinnostava tempaus oli esimerkiksi Kolmen sepän patsas piilottaminen laatikkoon kuvaamaan taideteosten evakuoimista.

Museot reagoivat myös ajankohtaiseen koronatilanteeseen. Museot tallensivat korona-ajan mielialoja verkossa ja kirjalliset mielialaraportit liitettiin Helsingin kaupunginmuseon kokoelmiin. Näyttelyn teemoja tuotiin esiin lisäksi monipuolisessa podcast-sarjassa.

Vuoden viestintäteko 2021 –voittaja julkaistaan Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Turussa 27. toukokuuta 2021.

Lue lisää