Kuva: Anssi Pulkkinen

Näyttely koostuu objekteista ja installaatioista, joiden muodostama kokonaisuus kietoutuu osaksi näyttelyarkkitehtuurin kielioppia. Näyttelyssä on esillä kaiteita, jotka pikemminkin vieraannuttavat, kuin tukisivat ja johdattaisivat katsetta jonnekin; huoneen epämukavasti täyttävä valkoinen jalusta, jota halkoo mutkitteleva, museotilojen ilmastointihormeja muistuttava terässäleikkö; sekä seinäpintaa rytmittäviä neonvaloja, jotka haparoivat signifioidakseen yhtään mitään.

Näyttelyn objektit muodostavat installaation, jonka elementit ovat perimmältään tuttuja, mutta jotka järjestyksen sijaan synnyttävät epäjärjestystä. Urbaanista ympäristöstä ja näyttelykontekstista esiin nostetut esineet ja kytkökset toimivat inhimillisten rakennelmien ja representaatioiden välisten yhteyksien materialisointeina. Nämä elementit tapailevat erilaisia välineitä, joilla pyritään rajaamaan ja piirtämään kuva kaoottisesta maailmasta etäännytyksen kautta. Käyttöyhteydestään irtaantuneina objektit muodostavat hapuilevien inhimillisten konstruktioiden kokoelman.

Light (Deviated) –teossarjan neonputkien mutkittelevat muodot ovat kuin valokylttien epäonnistuneita testikappaleita. Neonvalot kuitenkin piirtävät reittikuvia historian epäonnistuneista Arktisen alueen tutkimusmatkoista, 1700-luvulta 1900 luvulle.

Guide (Indefinite View) -teräskaiteiden vieraannuttavat eleet eivät ohjaa tai rakenna kulkua tilassa, vaan ovat itse jääneet epävarmoihin positioihin, rakentaen tätä kautta eräänlaista liminaalista tilaa.

Channel (Optimized Flow) tuo yhteen suuren horisontaalisen näyttelyjalustan ja sitä halkovan ilmastointihormin. Valkoisen suorakaiteen rikkova hormin muoto noudattelee spekulatiivista konstruktiota transpolaarisesta meriväylästä, Barentsilta Pohjoisnavan halki Beringin salmelle, jolle ei toistaiseksi ole pääsyä.

Anssi Pulkkinen (s.1982) on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta, jossa hän suorittaa parhaillaan kuvataiteen tohtoriopintojaan. Hänen työskentelynsä ja teoksensa ovat luonteeltaan arkkitehtonisia ja veistoksellisia tiloja ja interventioita, sekä monimediaisia installaatioita. Työskentelyn lähtökohtana on usein näyttelytilanne, sen arkkitehtuuri ja konteksti, mikä mahdollistaa teosten ja ympäristön keskinäisen vuorovaikutuksen tutkimisen.