Corinna Helenelund: Työhuonekuva / Kuva: Elis Hannikainen

Seitsemännen kerroksen takapiha on olemassaolon välitila, henkinen parveke, joka ei ole sisällä eikä ulkona vaan ulkoinen sisätila. Jos tuo tila onkin unimaailmaa, on unelmointi tässä enemmän näkemisen tapa ja olemisen paikka kuin tulkintaa kaipaava uni tai haave.

Osa teoksista kuuluu sarjaan ’Pain Things’. Ne ovat syntyisin kivunlievitysmenetelmästä, joka perustuu fyysisten ja psyykkisten tuntemusten visualisointiin muodon, värin ja tekstuurin avulla. Visuaaliset muodot voidaan nostaa ulos kehosta, jolloin ne muuttuvat pehmeiksi, itsenäisiksi sisäisten maailmojen vääristelyiksi ja sen vallattomiksi väärintulkinnoiksi. Yhdessä ne muodostavat eräänlaisen subjektiivisen tunteiden aakkoston, ja tuntemukset saavat muodot joihin ne voivat kuulua.

Teoksissa toistuvat sinisen eri sävyt. Sininen on valon heikentämää pimeyttä.*

Itse koen teokset varjoaineiksi, pysähtyneiksi hetkiksi jostakin liikkuvasta. Ne ovat peräisin paikoista, joissa sanat eivät käyttäydy, joissa käsiä ohjaa ruumiillistunut etsiminen, tekeminen ja ajattelu ja joissa kosketus ja käsittäminen ovat lähellä toisiaan.

Corinna Helenelund (s. 1985, Helsinki) valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2013 ja on siitä lähtien työskennellyt kuvanveiston ja installaatioiden parissa käyttäen materiaaleinaan erityisesti erilaisia tekstiilejä. Näyttelyn teokset ovat vuosilta 2017–2020. Jotkin teoksista ovat olleet aiemmin esillä Nikkilän Pesula Gallerian näyttelyssä Krets 1 (2019), HIAPin Open Studios –näyttelyssä Suomenlinnassa (2018), Kunstverein Göttingenin Self Bites Self -näyttelyssä Saksassa (2018) ja Pariisin The Communityssä järjestetyssä A Waiting Room -näyttelyssä (2017).

Teokset on luotu Svenska Kulturfondenin, Taiteen edistämiskeskuksen ja HIAPin tuella.

*Goethen väriopin mukaan