Georg Baselitz (s. 1938) on aikamme merkittävimpiä taiteilijoita ja saksalaisen nykytaiteen kirkkaimpia tähtiä. Hänet tunnetaan erityisesti energisistä ja suurieleisistä maalauksistaan, mutta hän on myös tuottelias kuvanveistäjä, graafikko ja piirtäjä. Georg Baselitz: Remix on taiteilijan ensimmäinen kattava maalausnäyttely Suomessa. Esillä on Baselitzin uusimpia 2000-luvun maalauksia ja veistoksia sekä valikoima hänen 1960-luvun teoksiaan.

Georg Baselitz on taiteilijana levoton uuden etsijä, ikuinen outsider ja vastavirtaan soutaja. Hänen taiteensa on äärimmäisen monimuotoista. Pitkän uransa aikana Baselitz on muuttanut maalaustapaansa monta kertaa. Näin hän hämmentää katsojaa, joka yrittää löytää selkeän viestin hänen taiteestaan. Abstraktin ja esittävän välillä tasapainoileva taiteilija on milloin pilkkonut kuvapintansa toisiinsa sopimattomiin osiin, milloin maalannut aiheensa ylösalaisin.

Kysymys taiteen autonomiasta on tärkeä Georg Baselitzille. Silti hänen luomistyössään on aina kysymys myös suhteesta menneisyyteen, jota hän haastaa ja kyseenalaistaa. Baselitz on 1960-luvun alusta luodannut kuvillaan Saksan historian kipupisteitä ja samalla omaa henkilöhistoriaansa. Syvä vastenmielisyys kaikkia ideologioita ja systeemien valheellisuutta kohtaan kumpuaa lähellä Dresdeniä varttuneen taiteilijan lapsuudesta ja nuoruudesta, Hitlerin Saksan ja DDR:n raskaasta perinnöstä.

Georg Baselitzin intensiivinen suhde menneeseen näkyy paitsi hänen aiheissaan, myös päättymättömässä vuoropuhelussa häntä edeltäneiden taiteilijoiden ja taiteen historian kanssa. Nuoresta kapinallisesta lähtien hän on ollut kiinnostunut ajan valtavirtojen ulkopuolisista taiteilijoista. Monet Baselitzille läheisistä taiteilijoista ovat olleet Pohjoismaista, kuten Akseli Gallen-Kallela, jonka teokseen Kullervon kirous (1899) pohjautuu näyttelyssä esillä oleva maalaus Kullervon jalat (1967).

Viisikymmenvuotisen uran aikana taiteelliset haastajat ja innoittajat ovat vaihtuneet. Viime vuosina Baselitzin maalaukset ovat vilisseet viittauksia erityisesti Edvard Munchiin ja Otto Dixiin – sekä Georg Baselitziin. Vuodesta 2005 lähtien Baselitz on ’remixannut’. Hän on palannut raskastunnelmaiseen varhaistuotantoonsa, jota hän on tulkinnut uudelleen spontaanisti ja ilmavasti, pyrkimyksenään ”selkeyttää, parantaa ja päivittää”. Näyttelyn ytimen muodostavat nämä Remix-maalaukset, jotka kertovat maalaamisen nautinnosta ja vapaudesta. Georg Baselitz on itse todennut: ”Nykyään minusta on hauskaa työstää kevytmielisesti asioita, jotka olivat ennen painolastini ja taakkani”.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan 144-sivuinen näyttelykirja, jonka artikkelit ovat kirjoittaneet professori Eric Darragon, museonjohtaja Janne Gallen-Kallela-Sirén ja amanuenssi Sointu Fritze. Näyttelyn konseptista ovat vastanneet Detlev Gretenkort ja Sointu Fritze.

Näyttelyn pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto.