Helsingin taidemuseon kesän suurnäyttelyssä pohditaan tulevaisuutta. Mihin halajaa ihmisen mieli? Kulutammeko maapallon tuhoon, luommeko itsellemme utopistisia maailmoja vai kehittyykö kaikki jossakin määrin järjellisesti? Happy End? -näyttelykokonaisuus tarttuu vakaviin aiheisiin, mutta pitää sisällään myös toivoa, hersyvää huumoria ja aavistuksen ironiaa.

Taidemuseon ylemmän kerroksen vallannut venäläinen taiteilijaryhmä AES+F (Tatiana Arzamasova, Lev Evzovich, Evgeny Svyatsky + Vladimir Fridkes) on herättänyt maailmalla ihastusta mytologiaa ja nykypäivän raakaa todellisuutta yhdistävillä valokuvillaan, videoillaan ja veistoksillaan. Kiiltokuvamaisen siloiset lapsisotilaat tähtäävät taivaalle valtavilla aseillaan, viaton vauva ja turmelusta symboloiva lisko yhdistyvät ratsastajapatsaaksi. Trimalchion pidot -videoteoksessa maailman meno jatkuu entisellään katastrofeista huolimatta. AES+F pukee sanomansa visuaalisesti huikaisevan kauniiseen asuun. Esteettistä elämystä voimistaa taustalla upeasti pauhaava musiikki.

Tennispalatsin alakerrassa yhdeksän suomalaista ja kansainvälistä taiteilijaa liikkuu yhtä lailla ihmismielen syövereissä tai luksuksen ja arjen välimaastossa. Jani Leinonen pystyttää hautakiviä kulutushysterialle. Harri Pälviranta laittaa meidät silmätysten kouluampujien kanssa. Timo Wright kuvaa videossaan ihmisen kuolevaisuutta ja pöyhkeää ahneutta. Duncan Butt Juvosen tapetissa pyydetään 7000 kertaa anteeksi. Kim Simonssonin veistoksissa lapset pelaavat Peili-leikkiä, jossa rehellisyys ja oveluus kisaavat keskenään. Realityn ja yksityisen rajaa miettii Reetta Neittaanmäki animaatioinstallaatiossaan. Reetta Hiltunen pyöräyttää Hullunkuristen perheiden roolimallit uusiksi. Cherry/Studio Killers viihtyy verkossa. Virtuaalinen pop-tähti Cherry on rauhaton muusa, joka väittää meidän olevan harhaanjohdettuja. Joksu + Mirror Project Team virittää virtuaalimaailman koettavaksi kahdessa paikassa yhtä aikaa.

Happy End? -näyttely levittäytyy myös Tennispalatsin ympärille ulkotilaan. AES+F:n kolme kiiltävän mustaa jättiläisveistosta Angel-Demon nro 3 ja Angel-Demon nro 4 sekä The First Rider viitoittavat tietä uuden maailman alulle Tennispalatsin edustalla. Kampin metroaseman Kommentti-tilassa esillä oleva Jani Leinosen teoskokonaisuus ottaa kantaa kulutuskäyttäytymiseemme. We are Sorry -valotaulun logoissa kiteytyy modernin ajan urbaani yritysestetiikka päivänpolttavaan iskulauseeseen. Lisäksi Helsingin yliopiston keskustakampuksen Kaisa-kirjastossa voi törmätä virtuaalihahmo Cherryyn ja peilata itsensä osaksi Happy End? -näyttelyä Mirror-tilakappaleen välityksellä.

AES+F:n kokonaisuus on toteutettu yhteistyössä Helsingin taidemuseon ja Moskovan multimediataiteen museon kanssa, ja se on kuratoitu yhteistyössä Olga Sviblovan kanssa. Happy End? -näyttelyn pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto.