Niklas Ingelius: RedBlueYellowBlueSix static, 2022 / Kuva: Niklas Ingelius

Aistimme ovat väärässä paljon useammin kuin ne ovat oikeassa. Tämä on todettu laboratoriossa. Oletko kuullut kaikista niistä teorioista, joiden mukaan mikään ei ole sellaista miltä se näyttää? Havainto on monimutkainen asia. Kun katsomme valkoista seinää tarpeeksi kauan, siihen ilmestyy erilaisia kuvioita. Etsimme ja löydämme muotoja, vaikka niitä ei olisi olemassa. Tämä on haaste, jonka kohtaamme, kun mietimme, mitä oletettavasti näemme ja mitä edessämme oikeasti on.

Työskentelyäni ohjaa katsominen ja löytäminen. Maalausten pinta muuttuu, kun niitä katsoo. Katse harhailee maalausjälkien rihmastossa hahmottaen ja häivyttäen alituisesti uusia alueita ja muotoja. Näistä muodoista yhdistyy toistuvia kuvioita, jotka läpäisevät maalauspinnan kauttaaltaan. Toteutan maalauksiin tilallisia pintoja, jotka muodostuvat kerros kerrokselta siten, että yhdessä teoksessa saattaa olla kymmenen maalattua läpimenoa. Maalarina olen kiinnostunut erilaisista värijärjestelmistä, maalin materiaalisuudesta ja kuvioiden muodostumisesta lukuisten toistuvien ohuiden kerrosten avulla. Maalatut pinnat sulautuvat siveltimenvetojen verkostoksi, johon voi katseellaan eksyä.

Niklas Ingelius (s. 1992) on Helsingissä asuva taiteilija ja kuvataiteen maisteri. Hän työskentelee pääasiallisesti rakennettujen pohjien ja maalauksen parissa. Työskentelyssään hän on syventynyt pitkäkestoiseen maalausprosessiin, missä toisiaan toistavat läpikuultavat maalipinnat synnyttävät työn edetessä optisesti ja orgaanisesti liikkuvia alueita.