Åtkomlighetsverktyg

Ett nytt offentligt verk av Tommi Toija i Alphyddans gymnasium i Helsingfors

25.8.2020 10:23

Tommi Toija: Herre på täppan, 2019 / Bild: HAM/Kirsi Halkola

Ett nytt offentligt verk av konstnären och skulptören Tommi Toija (född 1974) har blivit färdigt på innergården i Alphyddans gymnasium i Helsingfors. Verket Herre på täppan (Kukkulan kuningas) är en figur som står på en boll. Figuren tar emot världen med öppna åt sidorna utsträckta armar. Vatten flödar sakta från figurens händer ner i bassängen som omger verket. Verket har gjutits i brons. Bollen har en diameter på 140 cm och är mörkpatinerad. Figuren är 90 cm hög och är målad i ljus hudfärg. 

Vattenbassängen som finns på bakgården av Alphyddans gymnasium inspirerade Toija till att ta med vatten som en del av den statiska skulpturen. Konstnären berättar att traditionen av vattenbassänger och springbrunnar har redan en längre tid intresserat honom. Bad Bad Boy från 2013 som är ett av Toijas mest kända verk, är en springbrunn som föreställer en urinerande pojkfigur. Verket finns på Busholmen. The Divine Comedy (2014), som visades på Amos Anderssons konstmuseum föreställde en svartskiftande springbrunn, där flera figurer badar under en urinerande pojke och i mitten av dödskallarna sprutar vatten från olika öppningar.

Enligt konstnären är figuren i det nya verket som en gymnasist som åker ut i världen med öppen famn. Efter gymnasiet kan den unga känna osäkerhet inför framtiden, men till gymnasieåldern hör även hopp och en vilja att ta världen i sin famn.  Enligt Toija står ungdomarna för det nya och de håller världen snurrande. Verkets flytande och sprudlande vatten symboliserar detta.

Skulpturer, reliefer, teckningar och akvareller hör till Toijas konstnärliga produktion. Oberoende genomföringssättet förenas alla verk av samma motiv: en figur som verkar förvirrad. Att vara förvirrad är en allmänmänsklig och för många åskådare en identifierbar existentiell känsla. Figurens grag upprepas på liknande sätt från verk till verk. En naken, flintskallig figur med ljus hud och vidöppna ögon som verkar vilsen. ”Jag ser hela människolivet som en period av förvirring”, konstaterar Toija.

Helsingfors stad följer procentprincipen, vilket betyder att man vid byggande eller renoveringar av stadens fastigheter reserverar omkring en procent av budgeten för offentlig konst. Det intensiva byggandet under de senaste åren har gjort det möjligt att beställa konst till flera offentliga byggnader på olika håll i staden. HAM Helsingfors konstmuseum fungerar som sakkunniga i projekten och verken blir en del av HAM:s konstsamling.

Tommi Toija: Herre på täppan, 2019 / Bild: HAM/Kirsi Halkola