Harriina Räinä: ”A goat hair brush with animal glue, a hand” / Bild: Harriina Räinä

The Other as Matter undersöker betydelsen av animaliskt material i processen och slutresultatet av vattenbaserad träsnitteknik. Verkshelheten studerar agentskap av animaliska material samt hur materialen sveper in sig i upphovsmannaskap inom konst. Utställningen består av vattenbaserad träsnitt och fotografibaserade polymergravyrblad.

Träsnitt anses vara den äldsta konstgrafiska tekniken i världen. Dess rötter går nästan två tusen år tillbaka till Kina varifrån det spred sig till Japan på 700-talet. Tekniken hade en stor roll i reprografi av texter, bruksgrafik och slutligen också av konst. Utövningen av vattenbaserad träsnitt har förblivit likadan i hundratals år. Träplattorna ristas och trycks för hand. I västländerna har tekniken blivit populär som en giftfri och ekologisk konstgrafisk teknik.

The Other as Matter studerar animaliskt material, som förekommer ovanligt ofta i vattenbaserad träsnitt: svart sumi-bläck som framställs av animaliskt lim och sot, vitt pigment som framställs av skalet av det hotade itabo-ostronet, avdragspapper som limmas med animaliskt lim samt borstar som tillverkas för hand av hår från hästar, getter och renar. Verkshelheten närmar sig materialen som konstverkets pådrivande kraft och dynamiska betydelser. Utställningen begrundar konstnärens makt och ansvar i förhållande till andra arter samt spänningar som uppstår mellan den flera århundraden gamla trycktekniken och den ekologiska krisen.

Talet som hör ihop med utställningen och som konstnären höll i den internationella Sumi-Fusion vattenbaserad träsnittskonferensen i Japan i Nara 2021 kan läsas i utställningslokalen och på webben.

Harriina Räinä (f. 1989) är en bildkonstnär från Helsingfors. I kärnan av hennes konstnärliga praktik ligger materialens karaktär, kroppslighet, maktförhållanden och djurfrågan. Harriina arbetar mångsidigt med tryckt konst, bildhuggeri, linsbaserade medier och text. Harriina har utexaminerats som magister i bildkonst från Konstuniversitetets Bildkonstakademi inom undervisningsområdet för konstgrafik (2019). Hon har avlagt en del av sina studier i Japan: utbyte under magisterskedet i Tsukuba universitet (2017) och arbetspraktik på en vattenbaserad träsnittsverkstad i Kyoto (2018).

Utställningen och konstnärens arbete har fått stöd av Konestiftelsen och Centret för konstfrämjande.

Harriina Räinä: The Other as Matter, 2022 (vy av utställning) / Bild: HAM/Kirsi Halkola