Lasse Juuti: Ähky, 2019

En kolossal man tumlar in. Jag raspar hälen med penselspetsen och skon går itu. Sulan lossnar och hostar en skavande sten ut på golvet. Efter mannen kommer en kolossal repris krypande på alla fyra ur en nysig vinter och målningen vet inte vart den borde vetta. Det skaver i nacken, jag river huvudet med naglarna och huden går itu och nyser ut en degboll i handen.

QUEUE står för kö. Köer styr till systematik och för att undvika köer finns det till exempel självbetjäningskassor via vilka rutinerade streckkodsavläsare snabbt kommer ut ur butiken utan plågsam väntan eller utan att behöva möta expediten. Skillnaden mellan kö och rad är att i rad står föremål, människor eller saker efter varandra när de i rad står bredvid varandra. Målningar finns ofta i rad, vända mot publikens blick.

På utställningen finns målningarna upphängda sida vid sida. Med tanke på storlek och form tycks de hänvisa till statyer eller monument, avlägset till personer eller bokstäver. Verken är inte bara hål i väggen utan snarare står i lokalen och gapar efter uppmärksamhet med sina skrikiga färger.

Ja, det växer ingen mossa på en skavande sten. Väntan blir fyllig. I like painting and painting likes me. Till slut ger stel dästhet vika för flyktig zen.

Lasse Juuti (f. 1990 i Tammerfors) är en materialintensiv målare som arbetar med målning, skulptur och installationer. Hans senaste verk har tangerat betydelsen av upphovsmannaskap, språk och namngivningskultur. I de nya målningarna sveps existentiella frågor åt sidan för fantasivänner som lider i kriser och njuter av att göra. Juuti har studerat vid Konstuniversitetets Bildkonstakademi, läroanstalten för konst och kommunikation i Tammerfors samt vid konstkolan i Kankaanpää.

Hans arbete och utställning har understötts av Finska Kulturfonden, Finska Konstföreningen, Centret för konstfrämjande och stiftelsen Paulon säätiö.