Kaija Hinkula: Eye Exams III, 2022, kuva (rajattu): Kaija Hinkula.

Kaija Hinkulan yksityisnäyttely Stargazer HAM-galleriassa esittelee uusia puolia taiteilijan raja-aitoja ylittävästä ilmaisusta.

Kaija Hinkula on viime vuosina toistuvasti laventanut laajennetun maalauksen mahdollisuuksia luomalla kokonaisuuksia, jotka voivat olla tilallisia interventioita, kuten hän teki Forum Boxissa (2021) tai Oulun taidemuseossa (2022). Molemmissa taiteilija loi näyttelytilan uudelleentulkinnan installaatioillaan. Hinkula voi myös yllättää ja tuoda esimerkiksi rakennustyömaan estetiikan galleriatilaan, minkä hän toteutti Oulussa Galleria Harmajassa vuonna 2019. Hinkulan uusin näyttely Stargazer pysyttelee HAM-galleriassa, mutta hän muokkaa nyt maalausobjektin uuteen uskoon.

Stargazerin teokset ovat taiteilijan omin sanoin ”mallinnusohjeita uudelle universumille”. Hän on kuvannut aikaisempaa taiteellista linjaansa: ”Teosteni keskiössä on paikan, havainnon tai materiaalin siirtäminen kontekstistaan ja sen muuntaminen uudeksi muodoksi, tilaksi ja toiminnaksi.” Mutta mitä tämä on käytännössä? Uusissa teoksissaan taiteilija on leikannut laserilla aukkoja maalauspohjaan, joka voi olla varustettu tekoletillä tai maalauspohjasta riippuu lankoja ja siihen on kiinnitetty keraaminen pienoisveistos. Hinkulan näyttely muotoutuu lopulliseen asuunsa galleriatilassa ripustuksen myötä, mutta siellä tulee olemaan erilaisia teoksia, jotka liikkuvat maalauksien ja veistosten välissä ja joita voisi kuvata taiteilijan omalla ilmaisulla fantastinen minimalismi.

Mitä fantastinen minimalismi on? Se on tietysti mielikuvituksellista ja värikylläistä, mutta sitä luonnehtii yhtä hyvin minimalistinen yksivärisyys ja kurinalainen muotokieli. Hinkula sekoittaa vapautuneesti erilaisia maailmoita, ja luo leikkisiä fantasioita, mutta toteuttaa ne minimalistisesti. Tämä tarkoittaa, ettei minimalismiin usein yhdistetty vakavuus tai pidättyväisyys kuuluu tähän yhteyteen. Readymade ja käsintehty sekä kaksi- ja kolmiulotteinen ovat molemmat vastakohtapareja, joita taiteilija yhdistelee teos kerrallaan. Tilallisuus löytyy tällä kertaa maalausten sisältä, jonne katsoja näkyy pinnan aukotuksen ansiosta. Hinkulan teokset tuovat mieleen toisaalta taidehistoriallisia paralleeleja 1910-luvun kubistien ideoista tai brasilialaisesta konkretismista, mutta ne tuntuvat myös olevan kotonaan tässä ajassa ja paikassa, ja kurkottavan myös tulevaan scifi-estetiikassaan.

Hinkulan materiaalinen maailma on yltäkylläinen, sillä hän tuo perinteisten maalauspigmenttien rinnalle myös kaikkea muuta. Stargazerin teoksissa hän on käyttänyt seuraavia materiaaleja: mdf, alkydi, spray, kangas, nylon, polyesterilanka, keramiikka, karttapallo, metalliputket. Taiteilija on myös viime aikoina ollut kiinnostunut liikkuvasta kuvasta, mikä avaa hänelle uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Hinkulan työskentelyä luonnehtii moniaikaisuus ja -materiaalisuus, jolla hän tutkii erilaisten teosmuotojen ja niiden esittämistapojen tarjoamia mahdollisuuksia. Tai, kuten taiteilija itse ilmaisee tämänhetkistä ajatteluaan: ”Olen miettinyt tulevaisuuksia. Olen miettinyt uutta logiikkaa – ja tapoja ympyrälle.”

Kun taiteilija kysyy ”olisiko mahdollista kuvitella vaihtoehtoisia todellisuuksia ja maailmanjärjestyksiä”, on vastaus kyllä. Tämän hän osoittaa teostensa ja näyttelykokonaisuuksiensa keinoin, miten taide on aina toisin- ja uudelleenajattelua. Hinkula vie katsojansa kokemukseen, joka avautuu yllättäviin suuntiin ja näkymiin. Hän ei tarjoa staattista tyyliä tai ilmaisua, vaan esittelee työhuoneellaan syntyneitä huimia näkyjä. Hinkulan työhuoneella ei ole tuolia, koska taiteilija ei pysy paikoillaan, vaan on koko ajan liikkeessä. Sama pätee hänen taiteeseensa, joka on kuin ”taipuisaa geometriaa” tai ”paikka todellisuuksien välissä”. Stargazer Kaija Hinkulan tapaan vie katsojan kaukaisiin galakseihin katsomalla. Tämä jos mikä on fantastista minimalismia.

Teksti: FT Juha-Heikki Tihinen

Kaija Hinkula (s.1984) on valmistunut kuvataiteilijaksi Saimaan AMK:sta sekä taiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemian maalauksen osastolta. Hänen työskentelynsä sijoittuu laajennetun maalauksen kontekstiin, jossa kaksiulotteinen maalaus laajenee veistokselliseksi ja tilalliseksi kokemukseksi yhdistyen mm. kuvanveiston ja tila-aikataiteen menetelmiin.

kaijahinkula.com