Hyppää sisältöön
Jan Lütjohann: Daylight, Traces, Talks, 2023 / Kuva: HAM/Kirsi Halkola

Daylight, Traces, Talks

Taiteilija Jan Lütjohann

Perhosenkierto 5, 00410 Helsinki

Sisätilateos

Teos on rajoitetusti nähtävillä, vain tilojen käyttäjille.

Taiteilija Jan Lütjohann on toteuttanut kaksi paikkasidonnaista puuveistosinstallaatiota Honkasuon uuteen päiväkotiin. Teos ottaa haltuun kaksi seinää rakennuksen eri kerroksissa. Installaatio Daylight, Traces, Talks koostuu erikokoisista puuveistoksista. Lapset voivat koskettaa veistoksia, ja näin puiset teokset patinoituvat ajan myötä.

Kaarevissa veistoksissa on toistuva pyöreä muoto, jonka taiteilija on luonut veistämällä puumateriaalia puun pituusakselin suuntaisesti. Lopputuloksena syntyvä ooooooo-muoto viittaa toiston ja määrien käsitteisiin: puiden kasvurenkaisiin, päivien ja vuosien sykleihin, tapahtumien ja erilaisten sukupolvien, kuten puiden, ihmisten ja muiden eliöiden, ketjuihin. Muoto itsessään ei viittaa mihinkään tiettyyn asiaan, mutta se voi tuoda mieleen helmet tai marjat, suolen, madon tai toukan.

Tässä projektissa Lütjohann on käyttänyt ainoastaan hakkuupaikoilta kerättyä puuta. Teoksessa on muun muassa vaahteraa Mannerheimintieltä ja Hesperianpuistosta, pyökkiä ja tammea Wrocławissa sijaitsevasta Rędzińskin metsästä sekä tuntematonta puulajia Taipein Treasure Hill -kylästä. Taiteilija usein myös veistää paikan päällä ja keskustelee paikalla työskentelevien tai alueella asuvien ihmisten kanssa. Lütjohann käyttää puun työstämiseen ainoastaan mekaanisia, esiteollisia työkaluja, kuten kirveitä, talttoja ja puukkoja. Talteen kerätyn puun käyttäminen tekee yhteiskunnan tuhlailevan puunkulutuksen ja metsien tuhoutumisen konkreettisesti näkyväksi ja herättää kysymyksen siitä, miten kestävistä käytännöistä voisi tulla ennemminkin normi kuin poikkeus.

Käsin veistäminen ilmentää ajan kulumista ja puiden kaatamisen peruuttamattomuutta. On hyvä muistaa, että Honkasuon vastarakennettu alue oli metsän peitossa ennen uuden kaupunginosan rakentamista, ja mielenosoittajat kampanjoivat metsän ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen puolesta ja vastustivat puiden kaatamista.

Osana julkisen taiteen teoskomissiota taiteilija järjesti päiväkodin henkilökunnalle myös puunveistostyöpajoja. Työpajoissa veistettiin hakkuupaikoilta kerättyjä keppejä ja käytiin keskustelua, jolle syntyy tilaa, kun kädet tekevät muuta työtä. Työpajojen tarkoituksena oli tuoda yhteen taiteilijan ja päiväkodin henkilökunnan työn tekemisen tavat ja vahvistaa osallistujien omistajuudenkokemusta uudesta teoksesta, joka on osa heidän työpaikkaansa.

Jan Lütjohann (s. 1987) on kuvanveistäjä ja opettaja. Hän käyttää esiteollisia työkaluja ja vanhanaikaisia teknologioita pohtiakseen käsillä työskentelyä nyt ja tulevaisuudessa. Hänen veistoksensa ja installaationsa on useimmiten tehty puusta, ja ne ottavat esimerkiksi työvälineiden, tarvikkeiden ja työtilojen muodon. Taiteilijan vetämissä työpajoissa osallistujat käyttävät kehojaan, käsiään ja työvälineitä oman toimijuuden tutkimiseen niin aineellisessa kuin aineettomassakin ympäristössä.

Teos kuuluu Helsingin kaupungin taidekokoelmaan, jota HAM hallinnoi ja kuratoi.

Kartalla

Hae