HAM selkokielellä

HAM on Helsingin taidemuseo. HAM sijaitsee Tennispalatsissa Kampissa lähellä Kampin ostoskeskusta. Taidemuseossa on esillä vanhempaa taidetta ja nykytaidetta.
Näin tulet museoon

Museon osoite on Eteläinen rautatiekatu 8. Museon sisäänkäynti on Eteläisen rautatiekadun puolella. Kulje museoon Tennispalatsin lipan alta.
Liukuportaat ja hissi

Kun tulet sisään, mene liukuportaat ylös 2. kerrokseen. Pääset museoon sieltä.
Pääset museoon myös hissillä. Pohjakerroksessa on HAM kauppa. Kävele kaupan ohi käytävää pitkin. Hissi on käytävän vasemmalla puolella. Ota hissi toisen kerrokseen.
Museon kassa

Museon kassa sijaitsee Tennispalatsin 2. kerroksessa liukuportaiden päässä ja lähellä hissiä.
Pääsylippu
Tarvitset lipun ennen museon sisäänpääsyä. Voit ostaa lipun kassalta tai ennakkoon museon verkkokaupasta: https://shop.hamhelsinki.fi/tuote-osasto/liput/
Sivusto ei ole selkokielinen.
Olemme täällä sinua varten

Tunnistat museon palveluoppaan tällaisesta asusta. Voit kysyä palveluoppaalta taiteesta.
Lokerot

Aulasta löytyy lokeroita, joihin voit jättää päällysvaatteet ja isommat laukut. Jos tarvitset apua, pyydä apua henkilökunnalta.
Lainattavat apuvälineet
Museolta saa tarvittaessa lainaan apuvälineitä vierailun ajaksi. Voit lainata suurennuslaseja, taskulamppuja, kirjoitusalustoja, paperia ja lyijykyniä.
Penkit ja jakkarat

Museosalissa on penkkejä. Voit ottaa mukaan myös kannettavan jakkaran. Niitä on telineissä eri puolilla museota. Kysy lisää henkilökunnalta.
Näin siirryt näyttelytiloihin

Kun ole ostanut lipun, voit siirtyä näyttelytiloihin. HAMin näyttelyt sijaitsevat kahdessa kerroksessa. Yläkerran näyttelyihin pääset portaita pitkin tai hissillä.


Tämänhetkiset näyttelyt löydät tästä linkistä:
Sivusto ei ole selkokielinen.
Älä koske teoksiin

Taideteoksiin ei saa koskea. Ne ovat aitoja ja mittaamattoman arvokkaita. Niitä ei voi korvata, jos ne menevät rikki. Edes museon oma henkilökunta ei saa koskea niihin.
Opastukset

Opastukset alkavat HAMin kassalta. Opastus voi olla varattu tietylle ryhmälle, mutta yleisöopastukset ovat avoimia kaikille. Yleisöopastuksia on kerran kuussa lauantaisin. Opastus kestää tavallisesti 45 minuuttia. Opas voi kysyä sinulta mitä sinä ajattelet taidetoksista. Voit kysyä oppaalta, jos haluat tietää lisää taideteoksista. Opastuksella saat enemmän tietoa taiteilijasta ja taiteesta.
Taidepaja
HAMissa on taidepaja. Taidepajassa käytetään erilaisia taidemateriaaleja ja tekniikoita pajaoppaan johdolla. Taidepaja sijaitsee museon sisäänkäynnin oikealla puolella. Voit varata ryhmällesi maksullisen taidepajan tai osallistua HAMin lauantaipajaan lauantaisin klo 12-15. Lauantaipajaan ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Lauantaipajaan pääset museon pääsylipun hinnalla. Lue lisää lauantaipajoista täältä:
Tapahtumat – HAM (hamhelsinki.fi)
Sivusto ei ole selkokielinen.
Vessa

Museossa on kaksi vessaa. Toinen vessa sijaistee museon sisäänkäynnin oikealla puolella. Tämä tila ei ole esteetön. Esteetön vessa ja lastenhoitohuone sijaitsevat museon päätyaulassa, museon 2. kerroksessa. Kysy lisää henkilökunnalta.
Eväiden syöminen

HAMin päätyaulassa on penkkejä, pöytiä ja tuoleja. Siellä voit rentoutua, pitää taukoa ja syödä eväitä. Voit ladata myös kännykkää.
HAMin kauppa

Vierailun päätteeksi voit käydä HAMin kaupassa. Kauppa sijaitsee Tennispalatsin pohjakerroksessa ulko-oven vieressä. Kaupassa myydään esimerkiksi postikortteja, kirjoja ja julisteita. Kaupan valikoimaan pääset tutustumaan täältä:
Sivusto ei ole selkokielinen.