Hyppää sisältöön

Ars Fennica 2025

Suomen merkittävimmän kuvataidepalkinnon ehdokkaiden yhteisnäyttely on nyt esillä HAMissa. Ehdokkaat palkinnon saajaksi ovat Ragna Bley, Roland Persson, Jani Ruscica ja Hanna Vihriälä. Valinnan tekee kansainvälinen taideasiantuntija, Mori Art Museumin johtaja Mami Kataoka.

Alkaa

24.10.2025

Päättyy

29.03.2026

Ars Fennica on joka toinen vuosi jaettava nykytaidepalkinto, yksi Pohjoismaiden suurimmista. 
50 000 euron palkintoa voivat tavoitella suomalaiset, pohjoismaalaiset ja baltialaiset kuvataiteilijat. Palkinnon jakaa Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – ARS FENNICA sr, ja se myönnetään taiteilijalle tunnustuksena korkeatasoisesta ja omaleimaisesta taiteellisesta työstä.

Vuoden 2025 palkintoehdokkaat ja palkinnosta päättävän kansainvälisen taideasiantuntijan valitsi säätiön asettama palkintolautakunta, johon kuuluvat puheenjohtaja LT Leena Niemistö sekä jäsenet kuvataiteilija Eija-Liisa Ahtila, dekaani Leevi Haapala (Taideyliopiston Kuvataideakatemia) ja museonjohtaja Arja Miller (HAM Helsingin taidemuseo).

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö ARS FENNICA sr perustettiin vuonna 1990 edistämään taiteita avaamalla suomalaiselle kuvataiteelle uusia kansainvälisiä yhteyksiä ja innostamalla taiteilijoita heidän luovassa työssään sekä voimistamalla kuvataiteisiin kohdistuvaa suuren yleisön mielenkiintoa ja arvostusta. 

Ars Fennica -palkintoehdokkaiden näyttely nähdään nyt ensimmäistä kertaa HAM Helsingin taidemuseossa. Kukin taiteilija osallistuu näyttelyyn muutamalla eri teoksella tai teoskokonaisuudella. Palkinnon saaja julkistetaan helmikuussa 2026. Valinnan tekee kansainvälinen taideasiantuntija, Mori Art Museumin johtaja Mami Kataoka. 

Myös yleisö voi äänestää omaa suosikkiaan. Äänestyslipuke on saatavilla lipunmyynnistä museoon saavuttaessa. Yleisön suosikki julkistetaan helmikuussa 2026.  

Lue lisää Ars Fennicasta:

Ars Fennica 2025 -näyttelyn on kuratoinut HAMin kuraattori Heli Harni.

HAM Helsingin taidemuseo ja Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – ARS FENNICA sr toteuttavat näyttelyn yhteistyössä. Näyttely on saanut tukea Museovirastolta.


Vuoden 2025 Ars Fennica -ehdokkaat

Ragna Bley

Ragna Bley (s. 1986, Norja/Ruotsi) aloittaa maalaamisen usein jostain henkilökohtaisesta, kuten paikasta, tunteesta tai kehollisesta kokemuksesta. Hänen teoksensa käsittelevät luonnon näkymättömiä ja arvaamattomia voimia ja niissä toistuu jännite tarkoituksellisuuden ja sattumanvaraisuuden välillä.

Bley työstää suurikokoisia maalauksiaan usein lattialla. Hän kaataa maalia kankaalle antaen sen valua, sekoittua ja levitä maisemallisiksi kerrostumiksi. Ohuemmat maalikerrokset vuorottelevat paksumman, veistoksellisemman pinnan kanssa. Toisinaan hän käyttää värjättyä lunta, joka sulaa hiljalleen ja arvaamattomasti teoksen pintaan. Teosten kuva-aihe kehittyy hitaasti päätyen usein esittävän ja abstraktin välimaastoon.   

Ragna Bley valmistui kandidaatiksi Oslon taideakatemiasta (2011) ja maisteriksi Lontoon Royal College of Artsista (2015). Hän on syntynyt Ruotsissa, mutta asuu ja työskentelee Oslossa.

Teokset Ars Fennica 2025 -näyttelyssä:

Poski poskea vasten, 2024. Öljy ja akryyli pellavakankaalle.

Immuuni, 2024. Öljy ja akryyli pellavakankaalle.

Lyijyinen pudotus, 2024. Öljy ja akryyli pellavakankaalle.

Yksikään tie ei ollut selkeä, yksikään valo särkymätön, 2023. Öljy ja akryyli pellavakankaalle.

Silmätön jako, 2025. Öljy, akryyli, suola ja lumi pellavakankaalle.

Roland Persson

Roland Perssonin (s. 1963, Ruotsi) taiteessa luonto näyttäytyy samanaikaisesti tuhoisana ja rakentavana, vahingoittuneena ja uutta versovana. Tarkasti kuvatut eläin- ja kasviaiheet heijastavat usein muistoja ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta.

Persson käyttää taiteessaan silikonia, jonka hän valaa oikeista esineistä tehtyihin muotteihin. Värjätty, joustava silikoni luo veistoksiin tunnistettavan muodon, mutta jättää tilaa teoksen aiheelle ja katsojan tulkinnoille. Vaikka Perssonin luomat surrealistiset näkymät ovat karuja ja haavoittuneita, ne huokuvat myös lämpöä ja myötätuntoa. 

Persson valmistui Uumajan taidekorkeakoulusta vuonna 1993 ja jatkoi opintojaan Tukholman Kuninkaallisessa taidekorkeakoulussa. Tukholmassa asuva Persson tunnetaan Ruotsissa myös julkiseen tilaan sijoittuvista taideteoksistaan.

Teokset Ars Fennica 2025 -näyttelyssä:

Medusan keho, 2025. Silikoni.

Nousuvettä odottaessa, 2025. Silikoni.

Hiljaisuuden taianomainen hetki, 2025. Silikoni.

Luihin ja ytimiin, 2025. Silikoni.

Jani Ruscica

Jani Ruscican (s. 1978, Suomi/Italia) muraalit ja veistokselliset videoteokset rakentuvat ympäröivän tilan ehdoilla. Hänen taiteelleen on keskeistä merkitysten kerroksellisen, liukuvan ja epävarman luonteen tarkasteleminen.

Ruscican teoksissa asiat muuttavat jatkuvasti muotoaan: ne venyvät, taipuvat ja ylittävät totuttuja rajoja. Teokset haastavat leikkisällä tavalla pyrkimystämme määritellä ja luokitella asioita ja antavat tilaa monimerkityksellisyydelle, kokemuksellisuudelle ja paikallaanpysymättömyydelle.  

Ruscica työskentelee liikkuvan ja painetun kuvan, kuvanveiston ja esitystaiteen parissa. Hänellä on kandidaatin tutkinto Lontoon Chelsea College of Art & Designista (2002) ja kuvataiteen maisterin tutkinto Helsingin Kuvataideakatemiasta (2007). Suomessa syntynyt ja Italiassa lapsuutensa viettänyt taiteilija asuu ja työskentelee Helsingissä.

Teokset Ars Fennica 2025 -näyttelyssä:

Muodoton kapriisi (muusikon muotokuva – Linda Fredriksson), 2025. Kaksikanavainen videoinstallaatio, kahdeksan improvisoitua ottoa, satunnaistoisto, stereoääni, loputon kesto (videomateriaalin kokonaiskesto 133 min).

Tatuoitu (tasapainoilua), 2025. Seinämaalaus.

Tatuoitu (uudelleenkiinnittymisen järjestelmä), 2025. Seinämaalaus.

Hanna Vihriälä

Hanna Vihriälä (s. 1974, Suomi) kohdistaa katseen arjen havaintoihin ja merkityksettömältäkin tuntuviin hetkiin tai esineisiin. Taiteilijan omista tunteista ja kokemuksista ammentavat teokset ovat henkilökohtaisia, mutta samalla monille ymmärrettäviä.

Vihriälä pohtii taiteessaan sitä, miten vaikeaa on elää omien arvojen mukaista elämää keskellä ristiriitaisia haluja, houkutuksia ja tarvetta omistaa tai kokea mahdollisimman paljon. Suurikokoisille teoksille on luonteenomaista materiaalin tuntu sekä jännite kestävän ja hauraan tai kovan ja pehmeän välillä. Vihriälä hyödyntää teoksissaan myös läpikuultavuutta, heijastuksia ja varjoja. 

Tampereella asuva ja työskentelevä Vihriälä valmistui Viron taideakatemiasta vuonna 2000 ja jatkoi opintojaan valmistuen kuvanveistäjäksi Helsingin Kuvataideakatemiasta vuonna 2003. Hän on toteuttanut myös useita julkisia taideteoksia eri puolille Suomea.

Teokset Ars Fennica 2025 -näyttelyssä:

Houkutus, 2025. Irtokarkit, vaijeri.

G-Mersu, 2022. Surusidontanauhat.

Aisti, 2025. Maalattu vaijeri, alumiini, muovi, puu.


Ars Fennica 2025 kansainvälinen asiantuntija

Mami Kataoka

Tokiossa sijaitsevan Mori Art Museumin johtaja Mami Kataoka on toiminut vuodesta 2023 lähtien myös Japanin kansallisen taiteentutkimuskeskuksen johtajana (National Center for Art Research (NCAR). Morin taidemuseon johtajaksi hänet nimitettiin vuonna 2020. Sitä ennen hän työskenteli Morin kuraattorina vuodesta 2003 lähtien. Vuosina 1997–2002 Kataoka toimi Tokyo Opera City -taidegallerian pääkuraattorina. 

Lisäksi Kataoka on Japanin ulkopuolella toiminut Hayward Galleryn kansainvälisenä kuraattorina Lontoossa 2007–2009, yhdeksännen Gwangju-biennaalin toisena taiteellisena johtajana 2012, Sydneyn biennaalin taiteellisena johtajana 2018, sekä Aichi-triennaalin taiteellisena johtajana 2022. Kataoka oli kansainvälisen museoliiton taiteen komitean CIMAMin hallituksen jäsen 2014–2022 ja puheenjohtaja 2020–2022. 

Kataoka on kuratoinut Morin taidemuseolle useita retrospektiivejä aasialaistaiteilijoilta kuten Tsuyoshi Ozawa (2004), Ai Weiwei (2009), Lee Bul (2012), Makoto Aida (2012), Lee Mingwei (2014), NS Harsha (2017) ja Chiharu Shiota (2019). Lisäksi hän on kuratoinut alueellisia näyttelyitä kuten SUNSHOWER: Contemporary Art from Southeast Asia 1980s to Now (2017) ja Roppongi Crossing: Contemporary Japanese Art (2004 ja 2013).  

Kataoka kirjoittaa ja luennoi Japanin, Aasian ja kansainvälisestä nykytaiteesta sekä toimii kilpailujen tuomaristoissa. 


Tapahtumat

Kuvia näyttelystä

Ragna Bleyn teoksia näyttelyssä Ars Fennica 2025. Kuva: HAM/Maija Toivanen
Roland Perssonin teoksia näyttelyssä Ars Fennica 2025. Kuva: HAM/Maija Toivanen
Jani Ruscican teoksia näyttelyssä Ars Fennica 2025. Kuva: HAM/Maija Toivanen
Hanna Vihriälä: G-Mersu, 2022. Ars Fennica 2025. Kuva: HAM/Maija Toivanen

Hae