Perttu Saksa: Valkoinen Kaari, 2019-2020 / Kuva: Perttu Saksa

Kuvataiteilija Perttu Saksa (s. 1977) on tunnettu vahvoista ja tiivistunnelmaisista valokuvistaan, joissa yhdistyy visuaalinen tarkkuus sisällölliseen monikerroksellisuuteen. Uusissa valokuvasarjoissaan teosten aiheina on ollut toisen taiteilijan, kuvanveistäjä Laila Pullisen (1933—2015) jäämistö, erityisesti hänen käyttämänsä työkalut. Hiomakivet, taltat ja kipsimuotit esiintyvät Saksan kuvissa kuin ihmiset muotokuvissa. Ne eivät enää ensisijaisesti ilmennä käyttötarkoitustaan, vaan ikään kuin todellista olemustaan. Työkalujen lisäksi Saksa valottaa kameransa avulla myös yksityisempää esineistöä: puista krusifiksia sekä Pullisen Rooman Porta Portese -torilta löytämiä nukkeja.

Saksan valokuvat käyvät vuoropuhelua Laila Pullisen Arktinen Afrodite –veistoksen kanssa, josta näyttelyssä on esillä kaksi eri versiota.

Valkoinen kaari -näyttelyssä Saksa keskittyy kuvaamaan esineiden olemusten esiin tulemisia. Työkalut kantavat mukanaan tekemisen ja valmistamisen potentiaalia, valumuotit toimivat itsenäisen olemassa olonsa lisäksi astioina toisille esineille: taideteoksille. Näyttelyn nimi viittaa, paitsi kipsimuotin plastiseen muotoon, myös veistokselliseen liikkeeseen ja liikkeen muodoksi tulemiseen, jonka muistumia muotit pitävät sisällään.

Perttu Saksa: Taltat ja krusifiksi, 2019-2020 / © Kuva: Perttu Saksa

Taiteen tutkija ja kriitikko Sini Mononen kirjoittaa näyttelyä varten tuotetussa tekstissään:

”Valkoinen kaari on esineiden lajitelma, joka vihjaa niiden välisestä yhteydestä. Näkökulmasta riippuen valokuvien kohteet – krusifiksi, veistos, nukke ja työkalu – ovat erilaisessa suhteessa toisiinsa. Niissä voidaan nähdä kahden taiteilijan välinen yhteys, kuinka kuvanveistäjän työ puhuttelee valokuvaavaa kuvanveistäjää. Teosten voidaan ajatella heijastavan niin ikään Laila Pullisen henkilöhistoriaa Perttu Saksan kertomana. Yhtä hyvin alkuperäisestä ympäristöstään irrotettuja ja omiin muotokuviinsa ikuistettuja kapineita voidaan lähestyä itsenäisinä olevina. Tällöin työkalu on enemmän kuin pelkkä väline. Se on osa esineiden ja asioiden yhteyttä, jossa jokaisella osalla on joskus yllättäväkin kosketus toiseen.”

Perttu Saksa: Vahaa ja hiomakiviä, 2019-2020 / Kuva: Perttu Saksa

Perttu Saksa (s. 1977) on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija, joka tunnetaan valokuvan muotokuvatraditiota esinetaltioinnissa hyödyntävistä valokuvista ja videoista, sekä erilaisiin materiaalisuuksiin viittaavista pronssiveistoksista. Saksan teoksia on esitetty laajasti niin gallerioissa kuin museoissakin Suomessa ja Euroopassa. Perttu Saksa voitti Presidentti Mauno Koiviston hautamuistomerkkikilpailun vuonna 2018, jolloin teos myös toteutettiin. Vuonna 2014 Saksa palkittiin Fotofinlandialla.

Perttu Saksa / Kuva: Perttu Saksa