Ett offentligt konstverk av den världsberömda isländsk-danska bildkonstnären färdigställs i Helsingfors 20.5.2025 Olafur Eliasson, Det långa dagsljusets paviljong (detalj), 2025; Kronbergsstranden, Helsingfors, 2025; Foto: HAM/Maija Toivanen; Beställare Helsingfors stad; Helsingfors konstmuseum HAM:s samling © 2025 Olafur Eliasson Helsingfors stads och HAM Helsingfors konstmuseums hittills mest omfattande anskaffning inom offentlig konst, konstverket Det långa dagsljusets paviljong av Olafur Eliasson, håller på att färdigställas på Wiiriberget i Kronbergsstranden. Också under Helsingforsbiennalen som öppnar i juni får vi se ett viktigt verk av Olafur Eliasson. Det långa dagsljusets paviljong (Long daylight pavilion) har både konceptualiserats och planerats visuellt för denna plats. Tiden, solen och Helsingfors geografiska läge har varit inspirationskällor till ljuskonstverket som kurateras av HAM Helsingfors konstmuseum. Torsdagen den 5 juni klockan 15 offentliggörs konstverket som förstärker Kronbergsstrandens profil som ljuskonstens stadsdel. Det långa dagsljusets paviljong är Olafur Eliassons första offentliga konstverk i Finland. I sommar får vi se ett annat konstverk av konstnären i Helsingfors, nämligen Viewing machine. Det har lånats in till Helsingforsbiennalen som öppnar den 8 juni. Verket kommer att finnas på Skanslandet under Helsingforsbiennalen. ”Det är en stor ära för mig att mitt verk Det långa dagsljusets paviljong är en så synlig del av den här nya och progressiva stadsdelen. Jag hoppas att konstverket snabbt blir en inbjudande sevärdhet för områdets boende och att det skapar en koppling mellan dem och övriga världen genom att lyfta fram solens bana på den här platsen. Betraktat från staden syns verket som ett klart ljus över vattnet så det är också ett landmärke vid horisonten”, berättar konstnären Olafur Eliasson. ”I egenskap av kulturborgmästare är jag stolt över Helsingfors stora satsningar på offentlig konst och i egenskap av boende i Kronbergsstranden gläder det mig att vi får ett lysande landmärke till ljuskonstens stadsdel. Under mina arbetsresor har jag om morgnarna följt med hur verket vid färjstranden blir till och när mörkret fallit har jag gått för att beundra det på förhand. Procentkonsten som kurateras av HAM gör Helsingfors ännu trivsammare att bo i och lockar besökare”, säger Paavo Arhinmäki som är biträdande borgmästare för kultur- och fritidssektorn. ”Det långa dagsljusets paviljong är på många nivåer ett betydelsefullt konstverk för HAM och hela Helsingfors – det är en omfattande satsning på offentlig konst och lyfter fram kopplingen mellan Helsingforsbiennalen och den offentliga konsten. Detta konstverk av Olafur Eliasson har redan länge varit under arbete med Helsingfors i åtanke och samarbetet öppnade dörrar för att uppleva konstnärens konst också på Skanslandet. Som bäst stöder HAM:s olika projekt varandra på detta sätt och resultatet är högklassiga bildkonstupplevelser både för den lokala och för den internationella publiken”, konstaterar HAM:s museichef Arja Miller. Det långa dagsljusets paviljong uppnår sin fulla prakt i mörkret De 24 stålpelarna i Det långa dagsljusets paviljong är olika höga, förankrade i klippan och bildar en öppen ring som når ända till vattenbrynet. Pelarnas höjder har fastställts för att motsvara solens bana över himlavalvet på denna plats under årets längsta dag, sommarsolståndet den 21 juni. Den högsta pelaren visar solens position när den under sommarsolståndet står som högst i söder och den lägsta pelaren visar var solen står som lägst i norr den dagen. På det här sättet kan betraktaren använda verket som ett slags kompass för att orientera sig i närmiljön eller visualisera sin position på jordklotet. Ljuskonstverket färdigställs under den årstid när dagen är som längst. Sin fulla prakt uppnår konstverket dock först när mörkret fallit och ljuset sprider sig ur pelarnas diamantformade övre öppningar. Öppningarnas storlek och mängden ljus ökar mot pelarnas ändpunkter så att varje pelare kulminerar i en klar ljuspunkt. Tillsammans bildar ljuspunkterna en ring som avspeglar solens bana. Ljusen är riktade för att ge ett mjukt sken i riktning mot de boende på området; mot stadens centrum och havet lyser de likt en fyr i mörkret. Beroende på från vilket håll man närmar sig konstverket tar det formen av föränderliga ljuscirklar. Olafur Eliasson. Foto: Louise Yeowart Olafur Eliasson Olafur Eliasson (f. 1967) är en isländsk-dansk konstnär som genom sina verk betraktar konstens betydelse som en del av världen. Eliasson använder sig av såväl installationer, målningar, skulpturer, fotografi som film. Från och med år 1997 har han haft omfattande separatutställningar i betydelsefulla museer på olika håll i världen. År 2003 representerade Eliasson Danmark i den femtionde Venedigbiennalen och samma år ställdes verket The weather project ut i Tate Moderns turbinhall i London. Till Eliassons projekt för det offentliga rummet hör The New York City Waterfalls (2008), Fjordenhus (2008) i danska Vejle och Ice Watch (2014). Det permanenta konstverket Gesellschaftsspiegel offentliggjordes i Alter Wall i Hamburg år 2000. År 2014 grundade Eliasson tillsammans med Sebastian Behmann konst- och arkitekturbyrån Studio Other Spaces. År 2019 utsågs Eliasson till goodwillambassadör för klimatfrågor inom FN:s utvecklingsprogram (UNDP). I Eliassons studio i Berlin arbetar tekniker, arkitekter, konstnärer, konsthistoriker, kockar och administrativ personal. Tillsammans med Eliasson skapar, utvecklar och bygger de verk, projekt och utställningar samt sköter om kommunikationen. Publiceringsevenemang torsdag 5 juni Det långa dagsljusets paviljong offentliggörs under en tillställning öppen för alla torsdagen den 5 juni klockan 15. Verket offentliggörs av Islands ambassadör i Finland Harald Aspelund. Konstnären är närvarande under tillställningen. Det långa dagsljusets paviljong är resultatet av omfattande samarbete Det långa dagsljusets paviljong har beställts av Helsingfors stad och kuraterats av HAM Helsingfors konstmuseum. Stadsmiljösektorn i Helsingfors har i samarbete med Studio Olafur Eliasson stått för det tekniska utförandet. Konstverket Det långa dagsljusets paviljong möjliggjordes tack vare procentprincipen som Helsingfors följer, vilket innebär att en andel av stadens kostnader för byggnadsprojekt används till att beställa offentlig konst. HAM Helsingfors konstmuseum är konstexpert i dessa projekt och förvaltar stadens konstsamling som konstverken införlivas i. I samlingen som HAM förvaltar finns det redan över 200 konstverk som anskaffats tack vare procentprincipen. Read next Formgivningens guldålder, rörelse och sagans värld har inspirerat till nya offentliga konstverk apr 15, 2025 Helsingforsbiennalen 2025 för samman 37 konstnärer och kollektiv mar 26, 2025 Nya offentliga konstverk tog avstamp i barnens skogsutflykter och teckningar mar 04, 2025
Formgivningens guldålder, rörelse och sagans värld har inspirerat till nya offentliga konstverk apr 15, 2025