Skip to content

Tiina Raitanen: Recall

Tiina Raitanens utställning behandlar material och föremål som vi har haft nära oss, som varit en del av vår vardag men som oförmärkt är på väg att förvandlas till närhistoria. ”Recall” betyder att minnas, erinra sig, återkalla i minnet, återkalla för reparation.

Börjar

21.11.2015

Slutar

10.01.2016

Recall omfattar tre verk. Recall, som gett utställningen dess namn, består av keramiska delar som påminner om cd- och dvd-skivor samt sönderslagna skivställningar – skräp som belastar soptipparna. De är spår av en kultur som snart är på väg att försvinna.

Rims består av förvridna tunnband i metall, som Raitanen hittade i skogen när hon arbetade i konstnärsresidenset Künstlerhaus Schloss Wiepersdorf. Tunnbanden härstammade från träsåar som hade använts som planteringskärl för exotiska växter på slottet Wiepersdorf. När såarna började falla sönder, slängdes de i skogen. Konstnären blankade tunnbanden och satte ihop dem till en helhet som breder ut sig i utställningslokalen.

I verket Stonerocks har Raitanen använt skräp, som kastats i skogen och längs löpslingor, och industriella material som dumpats i naturen. Av dem har hon skapat formkollage och förvandlat dem vidare till keramiska, abstrakta skulpturer.

HAM Galleria / Tiina Rainen: Recall © HAM / Hanna Kukorelli
Utställningsvy. Foto: HAM/Hanna Kukorelli

Tiina Raitanen studerar olika miljöer och material. Under arbetsprocessen omvandlas de i naturen upphittade, slumpmässiga materialen liksom till skuggor av sina tidigare tillstånd. När konstnären formar materialen till delar av sina verk vill hon både bibehålla referenserna till deras industriella utgångspunkt och samtidigt skapa nya organiska associationer. 

Raitanen blev magister i bildkonst från Bildkonstakademin 2012. Hennes verk har senast visats på separatutställningen Louhikko – Heitto – Error tilassa på galleri Titanik i Åbo 2014 samt bland annat på grupputställningarna Salon Wiepersdorf  i Berlin 2015 och Mondes Pararlels i Paris 2013.

Utställningen har genomförts med stöd av Suomen Kulttuurirahasto och Oskar Öflunds Stiftelse.

Sök