Nabbteeri: Rester, 2017. Foto: HAM/Hanna Kukorelli Rester Konstnär nabbteeri Stadin ammatti- ja aikuisopiston Prinsessantien toimipiste, Prinsessantie 3, 00820 Helsinki Inomhusverk Verket visas i begränsad omfattning, endast för lokalens användare. Nabbteeris (Janne Nabb, f. 1984 och Maria Teeri, f. 1985) verk Rester består av hundratals miniatyrskulpturer av sockermassa som ligger i glasvitriner som utspritt skräp. Miniatyrskulpturernas inspirationskälla är skräp som konstnärerna samlat på havsstränder, stadsgator, impediment och från skogar under åren 2014–2017. Enligt konstnärerna är skräpet dokument över vår tid. De har försökt återge fynden i sockermassan så detaljerat som möjligt och i samma storlek. Somliga av skulpturerna är noggrant återgivna, andra har fått en mer fantasifull form. Verkets material, socker, anknyter till yrkesinstitutets studieämnen i bl.a. livsmedels- och restaurangbranschen. Många av institutets studerande har att göra med socker i olika form. Skräp har alla stött på, både de som skräpar ner och de som plockar upp det. Konstnärerna berättar: ”Människor tappar karamellpapper, cigarettfimpar, knappar, tuggummin, kvitton, bussbiljetter, kapsyler, kaffemuggslock, plastapparaters delar. Dessa fynd från omvärldens färdrutter, har formges på nytt i sockermassa, har torkats och placerats under glas. I sin nya form ser de ut som målfärgsremsor, ädelstenar, origamiskulpturer, eller som om de har rymt från ett collage eller en målning. Plasten och dess oändliga variationer som förblir oförändrad under människans levnadstid, dessa tidsavstötande hala krumelurer blir till bilder i socker som inte ens tål lite vatten utan att ändra form. Av den färgade blandningen av socker och glycerol skapas subtila porträtt av slöseri, orala minnesmärken över oljans tidevarv. Sockrets historia är lång och dyster, lite liknande oljans, som gjort våra överflödsmaterial möjliga. Att använda ett ätbart material för att beskriva skräp som till största delen består av plast, associerar till plastens beständighet. Till att plast som malts sönder till småbitar eller upplösts i olika plastföreningar är närvarande i våra egna näringskedjor vare sig vi vill det eller ej.” Högarna med sockermassaskulpturer är placerade i fyra vitriner framför biblioteket på tredje våningen i yrkesinstitutet. Temat fortsätter i tejpningen på bibliotekets glasvägg. Verket har producerats enligt enprocentsprincipen och hör till Helsingfors samling av offentlig konst som förvaltas av HAM Helsingfors konstmuseum. At map